maanantai 23. huhtikuuta 2018

Opettaja oppijana





Aloitin syksyllä koulutuskokonaisuuden kieli- ja lukutaitotietoisuudesta. "Kieli- ja lukutaitotietoisuus aikuisten perusopetuksessa" on Opetushallituksen rahoittama koulutus, jonka järjestelyistä vastasi Eiran aikuislukio. Koulutukseen kuului viisi koulutuspäivää sekä etätehtäviä lukuvuoden 2017-2018 aikana. Nyt on takana viimeinen koulutuspäivä ja lyhyesti kaiken voisi tiivistää - kiitos! Muutamassa koulutuksessa vuosien aikana istuneena voin todeta tämän olleen siitä parhaasta ja hyödyllisimmästä päästä.


Kuvahaun tulos haulle opetushallitus rahoittaa


Olen koulutukseltani aineenopettaja. Biologiksi ja luonnontieteilijäksi itseni ensisijaisesti miellän. Opetan paljon lukion biologiaa, jossa omaa aineenhallintaa saa päivittää ja haastaa jatkuvasti. Siitä todella nautin! Olen aidosti innostunut aineestani ja saan myös opetuksessa sukeltaa aika syvälle biologian maailmaan tavoitteellisten lukio-opiskelijoiden kautta.  Vastailen (eli etsin vastauksia) tuntien välissä sellaisiin kysymyksiin kuin “Hei miks se metylaatio tapahtuu yleensä siinä CG-kohdassa?” ja “Mitä eroa NK:n, NKT:n ja tappaja-T:n toiminnassa?” tai “Mikä niitteen kipureseptorityyppien suhde ihossa yleensä on?” On myös pyydetty että “kertaakko ny nopeesti mitä järkeä tässä on” (opiskelija viittaa elämään) ja “tiivistäkkö nyt mulle tän kaiken” (opiskelija viittaa kaikkeen).


Näistä lähtökohdista aloitin vuosia sitten aikuisten perusopetuksen. Kielitietoisuudesta en ollut kuullutkaan, ja perusopetusta yleisesti oli taustalla melko vähän. Kun yhtälöön vielä lisäsi luontaisesti turhan nopean puhetyylin sekä innostukseni biologian ainesisältöihin, eivät ensimmäiset kurssini ehkä näin jälkikäteen ajateltuna olleet siitä mielekkäimmästä päästä tälle kohderyhmälle. Iloinen asenne ja positiivinen vuorovaikutus varmasti kantoivat niiden ensimmäisten kurssien yli. Taustani ja opetuskokemukseni takia en alussa en todella käsittänyt, mikä kohderyhmän kielitaidon taso on.  Ja veikkaanpa että en ole ainoa.


Aineenopettajan koulutuksella on haastavaa opettaa vieraskielistaustaisia opiskelijoita, joiden kielitaito ja opiskelutaidot ovat usein puutteelliset. Aineenopettajalla ei ainakaan koulutuksen puolesta ole tarpeeksi kattavaa käsitystä kielen kehityksestä, ja toivon että tämäntyyppisillä koulutuksilla ja esimerkiksi samanaikaisopetuksella (S2 opettaja + aineenopettaja opettavat yhdessä) saadaan muutosta aikaan. Toivon myös että vieraskielistaustaisten lisääntyneestä määrästä johtuen kielitietoisuus sisällytettäisiin yhteisinä opintoina kaikille opettajaksi opiskeleville jo yliopistossa. Toivon että sanaa tästä toiveesta tulee päättäville tahoille useammastakin suunnasta.


Koulutuskokonaisuuteen kuului monta antoisaa päivää ja välähdystä. Parhaiten mieleeni jäi toisen koulutuspäivän anti, josta vastasivat Jenni Alisaari, Nancy Commins sekä Emmanual Acquah. Ohjelmassa oli mielenkiintoista, karismaattista kerrontaa asiantuntijoilta, joilla oli selkeästi kokemusta kulttuurin ja identiteetin huomioimisesta opetuksessa vieraskielisten kanssa. Päivään kuului myös ilahduttavan paljon vuorovaikutusta co-kouluttautujien kanssa - hyviä pedagogisia keinoja tipahteli ilmoille kuin huomaamatta. Harvoin on päivä mennyt niin nopeasti ja muutamasta minuutista oli kiinni etten sinä päivänä missannut junaa kotiin päin.


Muistan myös kuinka koulutuksen aikana juttelimme paljon identiteetistä. Identiteetti voi tarkoittaa esimerkiksi sitä kuinka ihminen hahmottaa itsensä suhteessa maailmaan.  Identiteetti ei ole fiksattu asia yksikössä - se muuttuu kokemusten myötä. Ympäröivillä ihmisillä ja yhteiskunnalla on siihen luonnollisesti suuri vaikutus. Itse olen huomannut oman opettajaidentiteetin muuttuneen tämän koulutuksen myötä. Tästä lisää ehkä toisella kertaa.


Tänään viimeisellä kerralla Heli Vigren kertoi R2L-pedagogiikasta ja Anna Nylund esitteli kokemuksia lähtötason arvioinnista ja ohjauksesta aikuisten perusopetuksen päättövaiheessa. Päivä päättyi mukavasti pienryhmätyöskentelyn merkeissä.


Kuvahaun tulos haulle water cycle no text
Viimeisenä päivänä mietittiin Helin johdolla veden kiertokulun opettamista.
Mukavasti aihe omaan opetukseen liittyen!


Toivon todella, että mahdollisimman moni pääsisi nauttimaan vastaavista koulutuksista! Toivottavaa olisi myös, että oppimateriaalia laadittaisiin lisää tälle kohderyhmälle opiskelijoiden oppimista tehostamaan ja opettajien arkea helpottamaan.


Kiitokset järjestäville tahoille erinomaisesta koulutuksesta!






Suvi Niemikapee, Helsingin aikuislukio















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti