Viime aikoina on ministeritasolla
kritisoitu kieltenopetuksen nykytilaa. Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri
Anne-Mari Virolainen lausui 8.9. Ylen aamu-tv:ssä: ”Me lähdetään
kieltenopetuksessa kieliopista, niin josko joskus lähdettäisiin siitä, että
opittaisiin puhumaan, kyllä ne inessiivit, elatiivit ja illatiivit sitten
jälkeenpäin opitaan.”
Sisäministeri Kai Mykkänen esitteli
Ylen aamussa 14.9. tilastoja, joissa vain yksi maahanmuuttaja viidestä osaa
kieltä niin hyvin, että pääsee ammattiopintoihin, ja vain yksi sadasta menee
työelämään kotoutumisjakson jälkeen. Hän peräänkuuluttaa työorientoitunutta
mallia, jossa yhä useampi maahanmuuttaja ohjautuisi nopeammin työelämään.
Millaista on S2-opetus Aikuislukion
aikuisten perusopetuksen lukutaitovaiheen ryhmissä ja kielipajassa?
Oppilaamme ovat hyvin heterogeeninen
ryhmä. Joku on jo sujuva puhuja, mutta voi olla melkein kirjoitustaidoton. Yksi
on haka kieliopissa ja nippelitiedossa, mutta puhuminen on haastavaa. Useimpien
kielitaito on vasta lähtökuopissa. Suomen kieli sujuu vain yksinkertaisimmissa
puhetilanteissa, ja lukeminen, ymmärtäminen ja erityisesti kirjoittaminen on
vaikeaa. Joku on käynyt kotimaassaan jo peruskoulun ja lukiota, yksi on
opiskellut ehkä ammatin tai ollut töissä jo monta vuotta, toinen ei ole vielä
opiskellut päivääkään missään.
Nyt syksyllä olemme opetelleet
ruoka- ja keittiösanoja, ja siinä sivussa myös värejä ja numeroita. Kieliopin
pänttäämisen sijaan kysymme: mitä sinä juot aamulla, mitä syöt illalla, mitä
ruokaa tykkäät tehdä, kuinka monta kattilaa sinulla on, syötkö sianlihaa?
Oppilaat kysyvät näitä kysymyksiä toisiltaan mm. pikatreffit-harjoituksessa,
jossa puhekumppani vaihtuu lennossa muutaman minuutin välein. Opettelemme
ruokasanoja pelaten Kahoot-peliä puhelimilla. Katsomme Youtubesta, kun
suomalainen huippukokki on tohkeissaan mummon nakkikastikkeen tekemisestä, ja
meitä naurattaa. Popsi popsi porkkanaa jää monella korvamadoksi soimaan päivän
päätteeksi. Oppilaat esittelevät toisilleen lempireseptinsä, samalla opimme
mittoja ja määriä. Aika usein joku yllättää ja tuo seuraavana päivänä kaikille
sambuuseja tai baklavaa. Laitetaanko baklavaan vaaleaa sokeria vai
siirappia? Entä miten sujuu perinteinen muistipeli korteilla, jossa on ruokien
kuvia ja nimiä? Edistyneimpien ryhmissä opiskelemme myös verbityyppejä ja
partitiivia kielioppitermein.
Jo perinteeksi tullut retki
Kauppatorille ihmettelemään syksyn satoa ja hintoja oli taas onnistunut.
Matkalla kielipajalaiset ihailivat myös Helsinki Design Weekin taideteoksia, ja
lukutaitovaiheen opiskelijat vierailivat yliopiston päärakennuksessa ja
Tuomiokirkossa.
Torimyyjät auttoivat oppilaita
auliisti, kun piti löytää vadelma tai nimetä karhunvatukka. Puhetilanteet
olivat aitoja ja mutkattomia. Samalla opeteltiin matematiikkaa ja etsittiin
tuotteiden kilohintoja. Karhunlihasäilyke maksoi kauppahallissa 28 euroa purkki!
Myöhemmin luokassa kävimme läpi tehtävää ja mietimme, mitä vastaavat tuotteet
maksavat lähikaupassa. Leikimme että meillä on 20 euron budjetti ja teemme
ruokaa neljälle hengelle tänään. Mitä ostetaan ja paljonko rahaa jää? Jääkö
rahaa enää viiniin, jos kyseessä onkin juhla-ateria?
Partitiivia siis pureskellaan.
Kysyypä joku aina: ”Miksi vesi-vettä ja lautanen-lautasta?” Sanatyypit alkavat
pikkuhiljaa hahmottua. Toisto on metodimme, toisto eri muodoissa, puheessa,
kirjoittaen, kuunnellen, lukien. Yle oppimisen videoita katselee oppilas jos
toinenkin vapaa-ajalla istuessaan bussissa tai kotona. Oppimispelit, kuten
Kahoot, Quizlet ja Ekapeli, koukuttavat.
Opettaminen on funktionaalista ja
oppijalähtöistä. Työelämään tai ammattikouluun ei vielä tällä suomella mene
kovin moni, mutta muitakin vaihtoehtoja on. Stadin osaamiskeskuksen
ammattipolku-opinnot kiinnostavat. Siellä pääsee jo vähäiselläkin kielitaidolla
orientoitumaan alan ammattisanastoon ja harjoittelemaan käytännön työtä,
kiinnostaapa oppilasta sitten vaikkapa kauneus-, logistiikka-, kotityö- tai
autoala. Peruskouluunkin mielii aika moni. Aikuislukio tarjoaa peruskoulun
alku- ja päättövaiheen opintoja. Jokaiselle oppilaalle tehdään oma
oppimissuunnitelma, johon kirjataan myös se, mikä ammatti jatkossa siintelee
haaveissa.
S2-opettajat
Heidi Laine, Lotta af Hällström,
Virpi Paulo ja Jaana Tuominen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti