Olen opettanut nuorelle hevoselleni jumppaliikettä, jota
kutsutaan avotaivutukseksi. Olen toiminut, niin kuin viisaammat ovat neuvoneet:
opettanut liikkeen ensin maasta käsin ja sitten selästä. Hevoseni osaa asian.
Vastikään kentällä ratsastaessani se kuitenkin venkoili ja liikkui
vastahakoisesti; sitä vaivasi selkeästi motivaation puute. Ymmärsin sitä. Mitä
järkeä on kuviokävellä suorakaiteen muotoisessa aitauksessa? Miksi tehdä jotakin,
mitä pyydetään, vaikka siinä ei näytä olevan mitään tolkkua?
On toki niitä, jotka kuuliaisesti tekevät, mitä käsketään,
mutta en usko, että sellainen on oppimisen kannalta kovinkaan mielekästä. Sen
sijaan tiedämme jokainen, miten sisäinen motivaatio toimii: haluamme tietää,
oppia, osata ja tehdä asioita, koska niin vain on. Vieraan kielen opiskelun
mielekkyyttä ei tarvitse edes kysyä, jos haluaa oppia kommunikoimaan kyseistä
kieltä puhuvien ihmisten kanssa. Tai jos fiktiivisten tarinoiden tarjoamat
oivallukset ovat saaneet koukutettua, ei mikään voi estää meitä lukemasta.
Kaikesta työstä ei kuitenkaan ole nähtävillä välitöntä
tulosta. Silloin motivaation löytäminen voi olla joskus vaikeaa. Olin
hiljattain kuuntelemassa fysiikan väitöstä, joka koski bioaerosolien mittausta
ja analyysia. Väitöskeskustelua seuratessani tajusin konkreettisesti, miten
paljon pitää tietää, jotta tietää edes vähän ja jotta tietoa voi käyttää
johonkin. Siitä, että onnistuu mittaamaan hiukkasia reaaliaikaisesti, on vielä
pitkä matka sovelluksiin, jotka muuttavat maailmaa. Lukio-opiskelussa on
toisinaan ehkä samanlainen maku: täytyy päntätä perusteita, joita joskus
myöhemmin saattaa tarvita. Miten löydät opiskeluusi motivaation silloin, kun
palkinto tai hyöty on hämärän peitossa? Riittääkö halu onnistua kokeessa
motivoimaan opiskeluasi?
Luulen, että jotta oppiminen olisi mielekästä ja ylipäätään
mahdollista, jokaisen on löydettävä oma sisäinen motivaationsa. Ehkä me
opettajat voimme joskus auttaa siinä, jos vain juttelet asiasta meille.
Hevoseni löysi sisäisen motivaationsa, kun ratsastin sen lammaslaitumelle, jolla
oli muutaman päivän ikäisiä karitsoita. Innokkaana lammaspaimenena ratsuni oli
pienten lampaanrääpäleiden määkäisyt kuullessaan yhtäkkiä täysin hereillä. Se
kierteli lampaita valppaasti, ja kun pyysin pienellä vihjeellä avotaivutusta,
se suoritti liikkeen puhtaasti ja pehmeästi. Sain taivutella sitä mielin
määrin, ja aina tuli halukas reaktio pyyntöihini. Ainoastaan hevoseni ei olisi
halunnut lähteä lampaiden luota pois. Kuulostaako tutulta? Kun tekeminen on
niin mielekästä ja kivaa, sitä ei malttaisi lopettaa.
Opiskelussa voi tulla vastaan samanlainen tilanne kuin
hevosellani: tulee epäilys, että opiskeltava asia on täysin hyödytön ja
ajanhukkaa. Tarvitseeko integrointia tai ruotsin epäsäännöllisiä verbejä ikinä
oikeassa elämässä? Miksi lukea kirjoja, kun kerran elokuvatkin on keksitty? Ajattelen
että me ihmiset emme ole paljon kummempia kuin hevoset: emme kehity, ellei
meillä ole halua oppia ja tehdä erilaisia asioita. Epämukavuusalueelle
meneminen voi tuntua haastavalta, mutta ilo itsensä voittamisesta on sitäkin
suurempi – ja motivoi tekemään, kokeilemaan uudestaan, ryhtymään aidoksi
subjektiksi.
Anna Saari
Kirjoittaja on Helsingin aikuislukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja opinto-ohjaaja, joka pitää läsnäolosta, tekemällä oppimisesta ja pysähtymisestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti