sunnuntai 2. kesäkuuta 2019

Uuden ylioppilaan puhe - Sofia Sandström







Hyvä juhlaväki, opettajat, rehtori ja koko henkilökunta, sekä erityisesti uudet ylioppilaat.

 Äidinkielen kursseilla tekstianalyysejä tehdessäni huomasin, että inhokkitekstejäni ovat puheet. Siitä huolimatta olen kiitollinen siitä, että saan vielä kirjoituksista selvittyäni haastaa itseäni ja jakaa teille sanojani täällä tänään.

Lukiourakka on nyt takana ja valkoiset lakit saavutettu. Harkitsin puolivakavasti propellihattua ylioppilaslakin sijaan aiheuttaakseni pahennusta. Suomen toinen ylioppilaaksi valmistunut nainen Emma Irene Åström aiheutti aikanaan pahennusta ylioppilaslakkia käyttämällä, se kun ei 1870-luvun alussa ollut sallittua naisille, joiden opiskelukin vaati vielä tuolloin erityisluvan.

Enää lakkeja ei pidetä päässä koko kesää, eikä meitä puhutella ylioppilaan tittelillä, mutta tutkinto tuntuu edelleen kantavan ihmisten mielissä suurta arvostusta. Sehän ei ole millään lailla huono juttu, paitsi nyt, kun olen käynyt sekä ammattikoulun että lukion, ja huomannut eron. Ammattiin valmistuessani sukulaiset eivät soitelleet kysellen lahjatoiveita. Henkilökohtaisesti pidän ammattiin valmistumista jopa lukiosta valmistumista merkittävämpänä. Siinä missä ammattitutkinto on mahdollinen päätepiste, on lukio lähtökohtaisesti vain välietappi.

Harrastin lapsena yleisurheilua. En pitänyt lajeista, joissa liikuttiin nopeasti tai rimat olivat korkeita. Minun juttuni olivat pitkät juoksumatkat. Olin niissäkin hidas, usein myös viimeinen, mutta saavuin lopulta aina maaliin. Lukiourani näyttää kulkeneen samalla tavoin: rima oli matalalla, eteneminen hidasta, mutta maalissa ollaan. Olen välillä kutsunut aikuislukiota ikuislukioksi. Ironista kyllä, samaan aikaan aloittanut opiskelutoveri, jolta termin omaksuin, valmistui jo kaksi vuotta sitten.

Suhtauduin lukio-opiskeluun alusta asti harrastukseksena, lähinnä vältelläkseni suorituspaineita. Harrastukselta se myös usein tuntui, kun sain keskittyä vain kiinnostaviin aineisiin ja jättää väliin kaiken, mikä oli tylsää tai liian vaikeaa. Silti suorituspaineet ajoittain hiipivät esiin, lähinnä siitä ajatuksesta, että kun on aikuisena ”teinien koulussa”, pitäisi tottakai osata kaikki, vaikka eihän se niin mene.

Tärkeimpiä lukiossa oppimiani asioita on ollut kysymään opettelu. Kun koko luokka hiljaisuudellaan vakuuttaa ymmärtäneensä kaiken, on yllättävän vaikeaa nostaa käsi ylös ja sanoa, ettei ole ymmärtänyt jotakin. Sitä on täytynyt tietoisesti harjoitella. Kysymisen taidosta on ollut hyötyä myös koulun ulkopuolella: enää en pelkää olevani vaivaksi soittaessani verottajalle, vaikka kuulenkin virkailijan äänessä turhautumisen, kun hän on selittänyt minulle jo puoli tuntia verotuksen periaatteita.

Kurssisuorituksia ja arvosanoja tärkeämpää on itsensä kehittäminen. Siinä lukiosta on ollut suuri hyöty. Olisinko ollut kiinnostunut lukemaan Jane Austenia tai selvittämään ensimmäisen maailmansodan vaiheita ilman lukiokurssien vaatimuksia? Luultavasti kyllä. Olisinko arjessa töiden jälkeen tullut kotiin ja avannut kirjat? Luultavasti en.

Toivon, että saamme säilytettyä kiinnostuksen uuden oppimiseen ja itsemme kehittämiseen myös lukion jälkeen. Luetaan siis edelleen uutiset otsikkoja pidemmälle, annetaan mahdollisuus sille kirjalle, joka ei heti alussa sytytä, ja katsotaan söpöjen eläinvideoiden välissä aina joskus pari dokumenttia.

Lopuksi haluan siteerata näyttelijä-radioääni Antti Holmaa, ja toivottaa teille kaikille oikein hyvää, oikein hyvää ja vielä kerran: oikein hyvää.

Kiitos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti