Teimme Erasmus + -opintomatkan Alankomaihin pääkaupunkiseudun aikuisten perusopetusverkoston jäsenien
kanssa. Matkan suurin anti oli keskustelut paikallisten opettajien ja
ohjaajien sekä matkakavereideni Essi Kentalan (Töölön yhteiskoulun aikuislukio), Anne
Leinosen (Helsingin aikuisopisto) sekä Hanna-Maija
Linna-Sjövallin kanssa (Helsingin Diakonissalaitos).
Erityisesti meitä kaikkia puhututti se, miten voisimme uudistuvan opetussuunnitelman
hengessä kehittää ja luoda työelämäyhteyksiä sekä miten työelämävalmiutta
voitaisiin kouluissa opettaa.
Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita opetettaessa korostuvat
yksinkertaiset asiat. Koska suomen kielen osaaminen ja oppimisen taidot ovat
vielä heikot, pienetkin asiat vaativat aikaa. Kuunnellaan, puhutaan ja
kirjoitetaan, toistetaan sama uudestaan. Edetään rauhallisesti, annetaan aikaa
oppimiselle ja keskitytään vain oleellisimpiin sisältöihin. Turvallisessa
oppimista edistävässä ilmapiirissä kaikki voivat saada onnistumisen kokemuksia.
Koulu todella on turvapaikka ja poissa ovat hetken tosimaailman realiteetit.
Koulun jälkeen elämä kuitenkin jatkuu. Olemme antaneet evääksi
roppakaupalla tietämystä, mutta osaavatko ja pärjäävätkö opiskelijamme
työelämässä ja jatko-opinnoissaan? Opiskelijoiden haaveena on saada työtä mutta
perinteinen työ menee roboteille ja ihmisten pitää löytää yhteiskuntaan
kiinnittymisen ja itsetuntonsa pohjaksi jotain muuta kuin perinteisen
säännöllisen palkkatyön. Tutkijat sanovatkin, että tulevaisuuden osaaminen on
erityisesti ei-kognitiivisia taitoja kuten kykyä oppia uutta koko ajan, hallita
ajankäyttöään, tunnistaa oleellinen ja ajatella kriittisesti. Osaaminen on valmiutta
muuttua ja se syntyy toiminnan kautta.
Oppiminen
syntyy ympäristöstä käsin. Meillä opettajilla on varmasti vilpitön halu auttaa
mutta autammeko joskus liikaa? Opetammeko opiskelijamme avuttomiksi omaa
hyväntahtoisuuttamme, ehkä joskus jopa laiskuuttamme? Voin tunnustaa, että
kiireen keskellä en ole aina jaksanut ohjeistaa opiskelijaa ilmoittautumaan
itse Wilman kautta kursseille, vaan olen tehnyt sen hänen puolestaan. Väsyneenä
olen valinnut opetustyyliksi luennoimisen sen sijaan, että kiertäisin luokassa ohjeistamassa,
ohjaamassa ja arvioimassa tiimityöskentelyä. Suulliset kuulustelut ovat jääneet,
koska monivalintatehtävien korjaaminen vie siihen verrattuna vain murto-osan
ajastani, jota tuntuu aina olevan liian vähän.
Uusien
opetussuunnitelmien myötä omistajuus ja
osallisuus tulevat näkymään koulussamme entistä vahvemmin. Haluamme olla mukana
tuottamassa osaamista yhteiskuntaan. Emme kuitenkaan tee tätä armottoman kilpailuyhteiskunnan
sanelemana, vaan siksi, että opiskelijan kyvykkyyden lisääntyessä ja hänen toimiessaan
osana oppivaa yhteisöä syntyy merkityksellisyyden kokemuksia. Koska sanovathan
tutkijat myös, että tulevaisuuden työ voi parhaimmillaan muistuttaa leikkiä ja
sen tekeminen ei ole suorittamista vaan lisää onnellisuutta.
Katri Kotilainen
virka-apulaisrehtori
Katri Kotilainen
virka-apulaisrehtori
Hyvä kirjoitus Katri! Näillä eväillä kohti seuraavaakin lukuvuotta.
VastaaPoista